Kategorie
o upadłości i układzie

O upadłości konsumenckiej w konkretach

O upadłości konsumenckiej w konkretach – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Dlaczego o upadłości konsumenckiej w konkretach?

Zgodnie ze statystykami odnotowujemy w Polsce wzrost liczby ogłoszonych upadłości konsumenckich. Panująca obecnie sytuacja związana przede wszystkim z pandemią bardzo niekorzystnie wpływa na portfele Polaków. Jeżeli dodać do tego pozbawione jakiegokolwiek sensu i skrajnie nieodpowiedzialne poczynania rządzących – wynik takiego „działania” może być tylko jeden. Mianowicie pogorszenie sytuacji życiowej wielu, o ile nie większości naszych rodaków. W związku z powyższym naszym zamiarem jest przedstawienie Wam zagadnienia upadłości konsumenckiej w konkretach. Tak, abyście mogli znaleźć odpowiedzi na nurtujące Was pytania szybko i sprawnie.

Coraz gorzej, gorzej i… gorzej

Wciąż rosnąca inflacja spowodowana m.in. wzrostem cen prądu i gazu. Podwyżki stóp procentowych i rat. Coraz większa dezorganizacja i chaos począwszy od służby zdrowia, a kończąc na komplikacjach spowodowanych „Nowym Ładem”. Reformie gospodarczej, po wprowadzeniu której wystarczyło kilka dni, aby zdemaskować jej rażące nieprzygotowanie do wykorzystania w praktyce. Niestety nie zapowiada się, aby w najbliższej przyszłości cokolwiek miało ulec zmianie na lepsze. Wielu kredytobiorców już wkrótce może stanąć pod ścianą. Spłata zaciągniętych kredytów może wpłynąć na życie Polaków drastycznie jak nigdy dotąd. Zgodnie z doniesieniami Dziennika Gazety Prawnej powołującego się na komentarz ekonomistów Banku Handlowego: „Uważamy, że RPP [Rada Polityki Pieniężnej – przyp.] podniesie stopy procentowe znacznie bardziej niż obecnie zakłada konsensus ekonomistów i rynkowy. Spodziewamy się, że stopa referencyjna może w przyszłym roku sięgnąć 4,25 proc.”. Niewątpliwie nie są to korzystne prognozy dla obywateli naszego kraju.

Upadłość konsumencka Gdańsk, Gdynia, Sopot. Rozważasz ogłoszenie upadłości konsumenckiej? Pomagamy dłużnikom w całej Polsce, nie tylko w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i okolicach Trójmiasta! Skontaktuj się z nami wypełniając formularz!

O upadłości konsumenckiej i nie tylko w konkretach

Mając na uwadze powyższe oraz specyfikę naszej działalności, chcielibyśmy pokrótce nakreślić Wam przedmiot naszej działalności. Co prawda na stronie głównej nowej upadłości zawarliśmy już odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, jednakże uznaliśmy, że warto raz jeszcze się do nich odnieść. Pragniemy z góry zapewnić, że nie zamierzamy nakłaniać Was do ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Nie zamierzamy również przedstawiać upadłości jako jedynego wyjścia z długów i pozbycia się wszelkich finansowych problemów. Bynajmniej nie w sposób, w jaki robi to bardzo wiele kancelarii świadczących usługi podobne do naszych. Poniżej odpowiemy na kilka z najczęściej poruszanych wątpliwości związanych z szeroko pojętą upadłością konsumencką. Tym samym z jednej strony chcielibyśmy chociaż w niewielkim stopniu pomóc zadłużonym, których nie stać na opłacenie pomocy profesjonalistów. Z drugiej strony pragniemy naświetlić w czym konkretnie możecie upatrywać naszej pomocy.

1. Kto może ogłosić upadłość konsumencką?

Bardzo często klienci pytają nas czy mogą ogłosić upadłość. W kontekście dopuszczalności ogłoszenia upadłości zwracamy uwagę na jedną zasadniczą różnicę. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej oraz ogłoszenie upadłości przez przedsiębiorcę. Procedura ogłoszenia upadłości przez konsumenta jest co do zasady znacznie prostsza, a przez to mniej czasochłonna. Do postępowania o ogłoszenie upadłości konsumenckiej może przystąpić niewypłacalna osoba fizyczna lub były przedsiębiorca, który prowadził jednoosobową działalność gospodarczą. Warunkiem jest, aby przedsiębiorca ten zakończył jej prowadzenie najpóźniej na 1 dzień przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

2. Niewypłacalność – czym jest i kiedy powstaje?

Drugim z koniecznych warunków jest zaistnienie u dłużnika tzw. stanu niewypłacalności. Stanem niewypłacalności jest sytuacja, w której osoba zadłużona nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań finansowych przez okres przekraczający 3 miesiące. Co przy tym istotne, wystarczy, aby przynajmniej jeden z długów nie był regulowany przez wyżej wymieniony okres. Nie ma przy tym znaczenia, czy dłużnik ma takich długów 2, 10, czy więcej.

3. Co jest potrzebne do ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

W pierwszej kolejności należy przygotować dokumenty dotyczące zobowiązań. Takimi dokumentami są np. umowy kredytu, aneksy do takich umów czy też wszelkiego rodzaju porozumienia związane z kredytami. Zalicza się do nich również dokumenty sądowe, takie jak pozwy czy nakazy zapłaty. Bardzo często spotykamy się również z dokumentami egzekucyjnymi, zwłaszcza z zajęciami komorniczymi.

Co istotne, znaczącą rolę odgrywa historia zadłużenia. We wniosku należy chronologicznie opisać jak doszło do powstania zadłużenia – jakie były tego przyczyny, dlaczego nie udało się go spłacić. W uzasadnieniu wniosku ważne są ponadto informacje dotyczące zatrudnienia dłużnika, jego stanu majątkowego i rodzinnego. Więcej na ten temat piszemy na naszym blogu.

4. Jak sporządzić wniosek o upadłość konsumencką?

Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest jednym z głównych filarów pomocy, jakiej udzielamy klientom. Podkreślamy, że do złożenia takiego wniosku nie jest konieczne skorzystanie z pomocy jakichkolwiek firm. Każdy może złożyć taki wniosek na własną rękę. W takiej sytuacji przestrzegamy, aby skorzystać z aktualnie obowiązującego formularza, dostępnego na stronie ministerstwa sprawiedliwości. Opłata od wniosku wynosi 30 zł. Należy go złożyć w sądzie właściwym dla swojego miejsca stałego pobytu.

5. Jak długo trwa postępowanie o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Niejednokrotnie odnosiliśmy się już do długości trwania postępowania o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Raz jeszcze pragniemy zaznaczyć, że jest ona uzależniona od sądu, który rozpatruje dany wniosek. Nasza działalność opiera się głównie na obszarze Trójmiasta i okolic, na terenie którego jurysdykcję ma Sąd Rejonowy w Gdańsku. O działalności sądu upadłościowego w Gdańsku pisaliśmy na naszym blogu.

Zasadniczo rozpatrzenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej powinno trwać od 4 do 6 miesięcy od dnia prawidłowego złożenia wniosku. Nie zawsze jednak postanowienie wydawane jest w tym terminie, o czym pisaliśmy już w wyżej przytoczonym artykule. Następny etap – właściwe postępowanie upadłościowe (sprzedaż majątku dłużnika, wykonanie planu spłaty) – może trwać od kilku miesięcy do nawet 8 lat. Co istotne, skorzystanie z pomocy prawnika może przyczynić się do uniknięcia istotnych błędów, które przekładają się na dłuższe trwania postępowania.

6. Co konkretnie „daje” ogłoszenie upadłości?

Zasadniczo ogłoszenie upadłości ma na celu oddłużenie osoby, wobec której sąd wydał postanowienie o ogłoszenie upadłości. Nie oznacza to, że każde ogłoszenie upadłości zakończy się całkowitym umorzeniem długów upadłego. Wręcz przeciwnie – oddłużenie ma się odbyć przy maksymalnym zaspokojeniu wierzytelności. Umorzenie długów oraz warunkowe umorzenie długów nastąpi wyłącznie przy zaistnieniu określonych okoliczności. Poza tym skutków wydania postanowienia jest wiele. Najważniejszy z nich to konieczność spłaty przez upadłego jedynie części zadłużenia. Istotne są również zawieszenie postępowań windykacyjnych, sądowych i egzekucyjnych, wstrzymanie naliczania odsetek czy też powołanie syndyka.

Upadłość konsumencka Gdańsk, Gdynia, Sopot. Rozważasz ogłoszenie upadłości konsumenckiej? Pomagamy dłużnikom w całej Polsce, nie tylko w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i okolicach Trójmiasta! Skontaktuj się z nami wypełniając formularz!

Powyższy wpis odnosi się jedynie do części z zadawanych przez Was pytań. Zdajemy sobie sprawę, że każda sprawa jest inna. Liczymy się więc z tym, że w jednym wpisie nie zdołamy odpowiedzieć na wszystkie Wasze wątpliwości. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania w tym temacie – bardzo chętnie na nie odpowiemy. Nasz zespół bardzo chętnie pomoże w rozwianiu wszelkich wątpliwości związanych z tematyką upadłości.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego 788 739 178  i 883 882 335 oraz e-mail biuro@nowa-upadlosc.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *